Autor: Bengt Ahfors
Překladatel: František Fröhlich
Premiéra: 18.5.2014
Humorný pohled za oponu malého oblastního divadla na pozadí zkoušení nové (avšak zatím nedopsané) hry.
BENGT AHLFORS ( nar. 28.12.1937) – je přední finský dramatik píšící švédsky. Napsal jeden román, jednu sbírku básní a přibližně třicet divadelních her. Přes 30 let se pohyboval v prostředí divadla, kde působil jako divadelní kritik, dramatik, režisér, šéf divadla, přiležitostně i skladatel, scénograf i herec. Jeho hry byly přeloženy do mnoha světových jazyků a hrány po celém světě. Divadelní komedii napsal v roce 1982 a premiéru měla v témže roce v helsinském Švédském divadle.
Divadelní komedie je dle jeho slov vyznáním lásky divadlu a lidem, kteří v něm pracují a zároveň střelbou do vlastních řad (ne náhodou se postava zoufalého začínajícího autora jmenuje právě Bengt).
Děj komedie naplňuje horlivé zkoušení dosud nedopsané divadelní hry , do něhož se mísí osobní lidské problémy všech zúčastněných. Vyždímaný autor se marně pokouší během zkoušek hru dokončit, ředitelka se zuby nehty snaží udržet divadlo nad vodou, neboť po poslední nevydařené premiéře je jeho existence ohrožena a herci v krátkých záblescích náhlého osvícení mezi hodinami nesmyslných hádek a soukromých bitev lepí kousek po kousku „vlastní krví“ dohromady nový zázrak. Premiéra se podaří, aniž v to kdo doufal. Divadlo může hrát dál, jen je mu napříště pod záminkou vyváženosti důrazně doporučen bulvární repertoár…
Hra dospěje k laskavému zjištění , že ať děláme divadlo pro cokoliv a navzdory čemukoliv, nejdůležitější je , se nenecháme ničím odradit, a pořád u něj zůstáváme…:)
Délka představení 105 minut.
Hrají (nebo alespoň jednou hráli)
Režisérka Matylda : Ivana Židková
Inspicient Oskar: Roman Tomoszek
Autor Bengt: Lukáš Adámek
Herec Pér : Milan Plášek
Herečka Lotta: Martina Orgoníková
Herec Harry: Petr Michník
Paní Jansonnová: Zuzana Janků
Linda Molinová: Radka Zapletalová / Miluše Matyfi
Režie: Lucie Ráczová
Světla, zvuk: Aleš Hanzel
Speciální poděkování:
- Kapele ALLSKAPONES za poskytnutí skladby „Samba“ z alba „Dobrá třetí bota“
- Našim rodinám za podporu a trpělivost při přípravě představení
- Haně Andrlové za zapůjčení rekvizit
- Martině Váňové za pomoc při výrobě rekvizit
- Lence Studiarzové za pomoc při výrobě rekvizit
- Sklenářství Kubíček Karviná za pomoc při výrobě rekvizit
- Emilu Dostálovi, Petru Kovaříkovi, občanskému sdružení Art Klapka a všem fotografům za dosavadní spolupráci
- MěDK Karviná, jako vždy
Napsali o nás:
„…V divadle o divadle. Není jednoduché hrát divadlo, natož hrát divadlo o hraní divadla. V souboru městského divadla nalezneme pestrou squadru nejrůznějších prototypů pohrom. Hlavního herce Harryho alias Don Juana, Lottu toužící po větších rolích, Péra toužícího po větších penězích, nikdy tichou paní Johnson, melancholického hipstera alias autora hry a slavnou, ale bohužel příliš dlouho slavnou, operní děvu Lindu Molin. Jak toto kočírovat, to neví ani zkušený inspicient Oskar, ani precizní a zoufalá režisérka Matylda. Zvlášť, když herci nehrají nebo hrají moc, autoři nepíší nebo se upíší, zvukaři střílejí, děvy zpívají, rada zakazuje a Oskar zapisuje. Pěkná komedie…“(Michal Rychtr, RACHOT PO BUCHARECH, 27.3.2015)
„HODNOCENÍ POROTY: V pátek jsme měli možnost shlédnout hru s názvem Divadelní komedie skandinávského autora Bengta Ahlforse. Ten dává divákovi možnost nahlédnout za oponu; tedy do prostředí, které bylo Ahlforsovi důvěrně známé. S lehkou nadsázkou je vykreslena snaha tvůrčího týmu divadla nastudovat novou hru. Postavy této inscenace spojuje nejen stres kolem práce, ale také vzájemné vztahy, osobní problémy a drobné žabomyší války, díky nimž vznikají vtipné situační zápletky. Každá z figurek tohoto divadelního světa je něčím charakteristická. Herci díky osobitého pojetí a užitých výrazových prostředků zaujali diváky, aniž by sklouzli k podbízivosti, a ani drobné neočekávané situace „nevyhodily“ herce z role. Právě autentičnost jednání a „netlačení na pilu“ bylo oceněno nejen porotou, ale také publikem, které se dobře bavilo. Co se týče samotného herectví, u některých je patrná menší jevištní zkušenost, přesto nebyly shledány výrazné nedostatky. Temporytmus hry byl dobře zpracovaný, a i když se v textu objeví občasné úvahy a )povzdechy nad pomíjivostí divadelní práce, nesklouzne k vážnému filozofování. Porota ocenila režijní vedení Lucie Ráczové; doporučila jen dotáhnout některé situace, ve kterých se řeší vztahové problémy, čímž by se obohatila nejen scéna, ale i samotné postavy. Divadelní prostor byl funkčně využit, nápaditě byla řešená závěrečná děkovačka „za oponou“. Soubor K.V.A.S. předvedl další zdařilou inscenaci, která mu určitě přinese mnoho diváckých úspěchů.“
(Za lektory: Věra Vojtková)
„NOMINACE NA DIVADELNÍ PIKNIK VOLYNĚ Divadelní soubor KVAS Karviná Bengt Ahlfors: Divadelní komedie Režie: Lucie Ráczová Inscenace hry Divadelní komedie v nastudování Divadelního souboru KVAS Karviná staví na hereckých výkonech, je velice poctivou ukázkou tzv. interpretačního divadla, při němž je režisérská práce jakoby záměrně upozaděna, aby vynikl přirozený život postav hry. Přitom však právě důsledné režijní vedení herců stojí za autenticitou hereckých projevů, jejich nepatetickým projevem, který vede diváka k tomu, že se s příběhem postav zcela ztotožňuje. Ahlfors ve své hře analyzuje problémy, s nimiž se setkává malé oblastní divadlo, které se zmítá mezi ambicemi uvádět nové hry a nutností vcházet vstříc svému „diváku a zejména provozovateli, jenž vyhrožuje zavřením divadla. Ahlforsova dobře napsaná hra není tak zvanou komediální situační žánrovkou, zachycuje všední život souboru při zkoušení nové hry, postupně rozkrývá vzájemné vztahy mezi členy souboru, i to, co způsobí hostování umělkyně z velkého města se vztahy uvnitř souboru. Je náročná zejména na autenticitu hereckého projevu, aby komičnost postav vyplývala ze situací, do nichž se dostávají, aby nesklouzávali k laciné šarži, jíž by udělali herci z postav zplošťující figurky. Herci zbytečně nepsychologizují své jednání, díky tomu si hra uchovává i svěžest komedie, drží si jemnou nadsázku v postavách. V inscenaci při ostravské repríze na festivalu Ostravské buchary vynikali svými hereckými výkony zejména Roman Tomoszek v roli inspicienta Oskara, Zuzana Janků v roli Paní Jansonnové, Martina Orgoníková v roli herečky Lotty, Ivana Žídková v roli režisérky Matyldy. Ačkoliv nejsou všechny výkony vyrovnané, jako celek působí komplexním dojmem. Zdánlivě nenápadná inscenace je ukázkou důsledné práce amatérského režiséra na hereckém projevu amatérských herců.“
(Vladimír Fekar, OSTRAVSKÉ BUCHARY 2015)
Představení:
Informace pro pořadatele:
- Délka představení 105 minut /včetně 5minutové přestávky/.
- S námi možno domluvit pouze termín představení, veškeré další záležitosti (smlouva, propagace, technické a jiné organizační podmínky) je nutno projednat s naším zřizovatelem MěDK Karviná (tel. číslo a e-mail najdete v odkazu Kontakty).
- Práva k dílu zastupuje divadelní a literární Agentura Aura-Pont, s.r.o. Praha 5, Radlická 99, adresa pro doručení: Veslařský Ostrov 62, 147 00 Praha.